søg menu

FREDRIK TYDÉN

English below

Dead Reckoning (Og firkanterne drypper videre) 2. / Dead Reckoning (and the squares keep dripping) 2.

2021
Bronze
63 x 34 x 50 cm

Fredrik Tydéns bronzeskulptur er hurtig at passere, men stopper man op og nærstuderer den, vil motiver åbenbare sig i den tilsyneladende abstrakte bronzeafstøbning. Firkanten er ikke bare en firkant, men indeholder motiver af planter, nærmere bestemt af planter, der stammer fra udsmykningen fra et gammelt børnehospital i Firenze. Afstøbningen består af en kunstnerisk proces, der består af mange lag; først en affotografering, siden en 3D-scanning, og til sidst en bronzestøbning. Deraf titlens reference til navigation, Dead Reckoning, der handler om at sætte en kurs ved at bruge de koordinater man allerede kender, men hvor man ikke nødvendigvis kender slutresultatet.

Tydén ”oversætter” verden fra det fysiske til det digitale og tilbage igen, og i den proces opstår en metamorfose, der har meget med selve den kunstneriske skabelse at gøre som sådan: For er et kunstværk ikke en ”oversættelse” af noget, der starter immaterielt, måske som en tanke, og er et værk ikke en fysisk manifestation af en kunstners verdenssyn? Her står den tunge bronze på sin betonsokkel med sine plantemotiver fæstnet i tid, mens den ”drypper videre” med sine kunstneriske associationer og mange lag.

Placering: Trinbrættet

Tilbage til Kunst på Godsbanen

In English:

You can pass by Fredrik Tydén’s bronze sculpture in a flash, but if you pause to study it closely, you will find figurative representations revealing themselves in the seemingly abstract bronze cast. The square is not just a square: it contains representations of plants, specifically plants originating from the décor of a former children’s hospital in Florence. The work has arisen out of an artistic process comprising many layers: first a photograph, then a 3D scan, and finally a bronze cast. Hence the title’s reference to navigation, Dead Reckoning, which involves setting a course using coordinates you already know, but where you don’t necessarily know the end result.

Tydén ‘translates’ the world from the physical to the digital realm and back again. The process gives rise to a metamorphosis that has a lot to do with artistic creation in itself: After all, isn’t a work of art essentially a ‘translation’ of something that starts out as something intangible, perhaps as a thought? And isn’t a work of art a physical manifestation of an artist’s world view? Here the heavy bronze is firmly poised its concrete plinth with its plant motifs fixed in time while, as the Danish part of the title says, it ‘keeps dripping’ with its multiple layers and artistic associations.

Situated: Trinbrættet

Back to overview

Tekst / text: Maria Kjær Thomsen

Venligst udlånt og støttet af Statens Kunstfond / Supported by the Danish Art Foundation
hero