CHRISTIAN DANIELIWITZ / ANU RAMDAS
English below
Black Square (Residue)
OPSTILLES UGE 25
2016
Akrylplastmontre med Thorium støv og iPhone 4S / Acrylic plastic display case with Thorium dust and iPhone 4S
30 x 30 x 70 cm
Den sorte iPhone 4 der er placeret i radioaktivt Thorium-støv handler om den særlige forbindelse, der eksisterer mellem moderne teknologi og Jordens mineraler. Værket indgik i 2016 i udstillingen Against the Grain på Galleri Image, hvor kunstnerne viste værker skabt på baggrund af deres rejse til Bayan Obo, verdens største mine for udvinding af sjældne jordarter, i Indre Mongoliet. Her besøgte de mineralaffaldsdæmningen Weikuang, som på grund af mange års mindedrift for at udvinde sjældne jordarter, der anvendes i produktionen af bl.a. smartphones, nu spreder radioaktivt støv til de omgivende byer.
Det paradoks – at vores ”smarte” teknologi kun kan fungere ved hjælp af Moder Jords gamle materialer – sættes direkte i spil i Black Square, samtidig med at det relaterer sig til det berømte abstrakte maleri af Kazemir Malevich med samme titel fra 1915. Kunsten har også altid været afhængig af jordens materialer – olie til maling, knuste ædelsten til pigmenter. Black Square (Residue) er et værk der sætter flere tider over for hinanden; den geologiske jord over for en teknologiske tidsalder. I den relation findes kunsten også.
Placering: Produktionsgangen
Tilbage til Kunst på Godsbanen
In English
The black iPhone 4 placed in radioactive thorium dust addresses the special connection between modern technology and the Earth’s minerals. In 2016, the work was part of the exhibition Against the Grain at Galleri Image, where the artists showed works inspired by their journey to the industrial mine Baotou in Inner Mongolia. Here they visited Lake Weikuang, which due to many years of mining to extract the so-called Rare Earth Minerals used in the production of smartphones and many other products is now spreading radioactive dust to the surrounding cities.
This inherent paradox – that our ‘smart’ technology only works with the help of Mother Earth’s ancient materials – is addressed directly in Black Square even as the work also relates to the famous 1915 abstract painting by Kazimir Malevich bearing the same title. Art has also always depended on the materials of the earth – oil for paint, crushed gemstones for pigments. Black Square is a work that juxtaposes several eras: geological earth and our technological age. Art is part of that relationship, too.
Situated: Production Wing
Tekst / text: Maria Kjær Thomsen
Venligst udlånt og støttet af Statens Kunstfond / Supported by the Danish Art Foundation