Med Godsbanens panelsamtaler Æstetisk Aktuelt sætter vi spotlys på de strømninger, der lige nu rør sig inden for samfundets og kunstens rammer. Ved arrangementerne diskuterer et mindre panel af relevante kunstnere og fagpersoner et æstetisk aktuelt emne i et samspil med et faginteresseret publikum. Denne gang er snakken kommet til ’kunstnerisk frihed’.
Kunstnerisk frihed er en yndet ret og en kerneværdi i det danske kunstsystem. Begrebet synes evigt aktuelt, men får i denne tid fornyet opmærksomhed, da vores sproglige og identitetsmæssige konstruktioner er i konstant forhandling mens de globale kriser skaber tvivl og splitter. Senest har vi diskuteret regeringens forbud mod ’utilbørlig behandling af væsentlige religiøse genstande’ som et øksehug i friheden til at ytre sig og praktisere kunsten frit.
Samtidig skal vi ikke langt væk fra landets grænser, før kunstnerisk frihed nærmere omhandler retten til overhovedet at praktisere kunst. Begrebet præsenterer således et spændingsfelt af spørgsmål, nuancer og konflikter, men hvordan opleves feltet blandt landets fagpersoner? Og er adgangen til kunsten og den kunstneriske frihed egentlig lige for alle, eller er der blinde vinkler, som kræver opmærksomhed?
Det undersøger Godsbanens samtaleformat Æstetisk Aktuelt tirsdag den 5. december under temaet: ’Hvad er kunstnerisk frihed, og hvem har den?’
Hent din gratis billet
Deltagere:
Jens Haaning er en dansk samtidskunstner med international rækkevidde. Hans praksis udspringer fra studier i skulptur og billedhugning og centrerer sig om vestens sameksistens med andre folkeslag, religioner, orienteringer og ideologier. I dag udfolder hans værker sig ofte som fysiske eller performative interventioner og betydningsforskydelser. Her er det seneste eksempel hans værk Take the Money and Run (2021), hvor kunstneren beholdte de 532.549 kr., som skulle have været indrammet i en genopsætning af to ældre værker. Processen udløste vild medieomtale og rejste offentligt spørgsmål til grænserne for kunstnerens frihed.
Rikke Østergaard (O/RIOH) er en Aarhus-baseret sangskriver og musiker, der dyrker de kunstneriske såvel som de akademiske og politiske dimensioner af sin musikalske praksis. Med en fod i den nordjyske arbejderklasse og en fod i det radikale queer-miljø har hun skabt solo-projektet (O/RIOH), hvor folkelig sangskrivning møder den feministiske punks bramfrihed. Samtidig bruger Østergaard sin platform til aktivt at rette kritik mod en musikbranche styret af kapital og ugennemsigtige magtstrukturer. Af samme årsag endte kunstneren i 2019 i en sag med Copenhagen Pride, da hun pludseligt blev taget af plakaten efter at have stillet spørgsmålstegn ved programmets hovednavn.
Louise Alenius er komponist og har udmærket sig inden for såvel balletmusikken som operagenren. Hun har en nyfortolkende og uortodoks tilgang til den klassiske musik og tager ofte udgangspunkt i vanskeligt tilgængelige og tabuiserede emner i sine kompositioner. Alenius har blandt andet opført før-dødsmesser (2016) for terminale patienter og skrevet en kammeropera om en incestramt familie (2017). Senest mødte kunstneren forargelse, da hun på Bestilling af Den Kongelige Opera skrev og opførte en opera om aktiv dødshjælp – en proces der endte i decideret censur.
Æstetisk Aktuelt er støttet af Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje.
Hent din gratis billet