Interview med Roon & Rahn: Træ bliver til lækkert design

Møbeldesignerne Roon & Rahn har med deres niche-produktion oplevet en stadig stigende efterspørgsel. Designerværkstedet og Træværkstedet på Godsbanen skiftes snart ud med fornem indretning og eget showroom. 

Af Henrik Skov

Mens vi med udsøgt træduft i næsen sidder i en slidt sofagruppe i det kombinerede designerværksted og kontor, kommer en kvinde ind for at købe en lille entrébænk. Hun skal ikke tjekke eller se nærmere på det, for hun kender det i forvejen. Hun skal bare have det med. Pris 3000 kr. Kunden er et godt eksempel på Roon & Rahns image og udvikling. Folk ved, hvad de vil have og kender varerne. Det er niche-produkter, som hverken handles i Ikea eller Idémøbler.
Værkstedssalget er dog kun fra et lille lager, der er leveret fra én af producenterne. Nicki van Roon og René Rahn Hansen er ‘kun’ designerne bag: Det er træ – ofte røget eg – i høj kvalitet og med høj  lækkerheds-faktor. I et snævert sortiment – tilsat funktionalitet og minimalisme. Samtidig i tidens ånd, hvor et stigende antal kunder, udover kvalitet, forlanger bæredygtighed.
Roon & Rahn – efternavnene til Nicki og René – er egentlig ikke møbelarkitekter, men har en uddannelse indenfor grafisk- og industrielt design med skarpt blik for form og stil. Også for den stil, japanerne kan lide – især har de fået smag for Roon & Rahns ’knagerække’ – eller Moodboard – som ikke kun er forbeholdt overtøj, men også solbriller, nøgler osv. ‘Knagerne’ på boarded er træstave, som kan flyttes rundt på boardet, og stikkes ind i et hul, hvor en magnet ’suger’ træstaven til sig. Alt efter, hvor man vil hænge sine ting.

Apples grundlægger er en inspirator
Til Nytår flytter makkerparret i nybyggeri i Gellerup, hvor også en del af politiet og Teknisk Forvaltning rykker ud på de 9000 kvm. Hele stueetagens areal skal huse firmaer som Roon & Rahn. Lidt endnu lever firmaet dog her i huset i ét af de 11 projektrum, der sammen med 50 kontorpladser har folk og virksomheder af mange slags. Især indenfor mere kreative fag. Dog har de færreste formentlig ekspansive drømme som nærværende designere.
Nicki og Renés engagement, ambitioner og viden er så indiskutabel, at man bagefter næsten føler, sig som en ph.d.’er udi møbelkunst, og deres venlighed er ligeså indiskutabel.
Helt overordnet er Nicki og René inspireret af Steve Jobs’ måde at udvikle både design og brugervenlighed på. Han startede som bekendt Apple, idag med iPhone, Macbook og iPad som kronjuveler. Også produkter med en enkel lækkerhed, og som aldrig er på udsalg, fordi det vil udvande og ødelægge brandet. Steve Jobs opfandt som den første programmet med den brugergrænseflade, der senere blev kopieret af Microsoft og fik navnet Windows. Roon & Rahn vil gerne være et slags møbel-designets Apple. Ikke for alle, men med et utraditionelt design, som en mere eksklusiv kundegruppe tager til sig.
En anden stærk inspirator for Nicki og René er den legendariske tyske designer Dieter Rams, som i 60’erne arbejdede for Braun og var kendt for et design. Hans filosofi var, at godt design skal være: Innovativt, brugbart, æstetisk, forståeligt, diskret, ærligt, langvarigt, gennemtænkt til mindste detalje, venligt, og så lidt design som muligt. 

Store kæder stjæler med arme og ben
Men der er slanger i design-paradiset; De hedder, eksempelvis, Søstrene Grene, Netto og Coop, plus mange, mange andre. Oveni findes netbutikkerne. Alle har de fået masseproduceret møbel-varer, som nærmest er identiske med originalerne.

– Generelt er møbelbrancen sgu lidt svær – både på den måde butikkerne køber ind på, og hvad konkurrencen angår. En design-udvikling tager måske to  år, så det er nemmere at tage noget, som andre har bevist er fedt. Bagefter får de lavet 10.000 gange så mange til en tiendedel af prisen.

– Det er dyrt at få produceret her i Danmark. Selv med den rigtige pris, har der for os været utrolig mange problemer med kvaliteten, fordi de ikke tog sig tid til sørge for, den var i orden, og selvfølgelig fordi prisen på en mandetime er høj. De østeuropæiske lande har derimod rigtig dygtige møbelsnedkere, som ofte er bedre end folk herhjemme. Danmark er bedst til at producere de virkelig dyre high-end-møbler, fastslår René. Roon & Rahn får meget produceret i Polen og Tjekkiet, mens smådele og plexiglas laves i Kina.

Apropos Danmark – hvordan er vores smag egentlig herhjemme?
– Hvis man ikke har forstand på det, er der en anden, som har sagt, at noget er fedt. Folk vil tit  gerne være én af dem ’med god smag’, selvom man måske ikke ved, hvad det er. Oven i købet er mange af de ting, der er i boligbladene i dag, genlanceringer af gamle designs. Det er ultrakonservativt, fordi mange kunder ikke tør andet, og derfor køber det samme som veninden.

Hvilke af Jeres ting kan folk bedst lide?
– Moodboarded har vi kørt med i længst tid. Også skostativet er meget populært. Andre produkter, som vi ikke syntes var originale nok, udgår nu for en periode. Det gælder vores lamper og skammel. Moodboards skærer vi ned fra otte til to modeller. Moodboard er for folk, der kender vores brand, og det, de identificerer os mest med, fortæller René.
Det er egentlig det, vi bruger vores tid på lige nu. Vi har brugt fire år på at eksperimentere og udvikle alle mulige produkter, men nu har vi fundet ud af, hvem vi er – og hvad vores DNA er.

Billedarkiv