NY, SKÆRPET PROFIL FOR GODSBANENS ÅBNE SCENE

Åbne Scene på Godsbanen i Aarhus skærper sin profil og vil i fremtiden være et risikovilligt arbejdsrum for projekter i det professionelle scenekunstfelt med fokus på udvikling, vidensdeling og lokal interaktion.

Godsbanens Åbne Scene har siden 2012 fungeret som en åben scene med ambition om at være et spillested, hvor frie scenekunstnere og øvrige kulturaktører fra ind- og udland kunne vise deres produktioner. Og Åbne Scene har i sine første leveår præsenteret mange forskelligartede projekter og forestillinger.

Med afsæt i den erfaring og med god sparring fra en scenekunstfaglig tænketank er Åbne Scene nu klar til at præsentere en skærpet profil.

Tid og rum til scenekunstnerisk udvikling

Åbne Scene er et initiativ under Den Selvejende Institution Godsbanen og administrationen varetages i det daglige af Charlotte Aaby og Trine Sørensen, der begge har scenekunstfaglig baggrund.

Charlotte Aaby beskriver den forandrede profil: ”Godsbanen har i mange forskellige sammenhænge fokus på at skabe rammer for det kunstneriske og kreativt skabende menneskes mulighed for at udvikle sine kompetencer. Og vi ser det som Åbne Scenes fineste opgave at skabe netop sådan et rum for de frie scenekunstnere. Et sted, hvor man kan tage chancer og prøve ting af; hvor der er tid, rum og højt til loftet.

Arbejdet i tænketanken og ansøgerfeltet i det forgangne år har bekræftet, at der er behov for netop sådan et rum. Og i den ånd flytter vi nu fokus fra den klassiske præsentation af forestillinger til et fokus på selve den kunstneriske proces.

Det betyder ikke, at scenen kommer til at lukke sig om sig selv. Vi vil lægge os stærkt i selen for, at både det lokale kunstmiljø og den kunst- og kulturinteresserede borger får glæde af Åbne Scenes virke.”

Invitation til et kig i maskinrummet

Netop viljen til vidensdeling prioriteres højt i udvælgelsen af projekter til Åbne Scene. Det er et krav at de kunstnere, der gæster Åbne Scene, aktivt og engageret deler deres arbejde med omverdenen og interagerer med Aarhus på den ene eller den anden måde. Og det behøver ikke at være i form af færdige forestillinger – det kan lige så vel være i andre formater som fx workshops, visninger, netværksmøder, podcasts, videnskabelige artikler, mentorship for andre kunstnere eller noget helt andet.

Charlotte Aaby fortsætter:

“Vi håber, at rigtig mange finder vej til Åbne Scene i fremtiden, kunstnere såvel som nysgerrige borgere, der har lyst til at få et særligt indblik i maskinrummet bag de mange forskelligartede kunstneriske processer.

Som ARoS har høstet stor succes med ARoS Public, håber vi med Åbne Scene at inspirere de mange scenekunstinteresserede borgere. Selv om vi i fremtiden prioriterer udviklingsprojekter, så hilser vi det uhyre velkomment, hvis de kuraterede eksperimenter vender tilbage til Åbne Scene på et senere tidspunkt, enten for videre udvikling eller for at præsentere udkommet af eksperimenterne.

Et aktuelt eksempel er aarhusianske Between Musics musikdramatiske værk AquaSonic, som er udviklet og eksperimenteret frem gennem år blandt andet på Åbne Scene, for nu at turnere verden tynd. AquaSonic er her i februar vendt ’hjem’ til Åbne Scene for at præsentere den færdige opsætning for østjyderne. Det er vi rigtig glade for!”

Open Call

Åbne Scene har ingen frie kontante midler, men til et årligt open call er det muligt for scenekunstprojekter at søge om kuratering. Der kan søges om kortere eller længere udviklingsperioder i Godsbanens teknisk veludstyrede scenerum med mulighed for at bo på Godsbanen og få hjælp og sparring af Godsbanens teknikerteam.

Projekterne udvælges i samråd med et rådgivende panel af scenekunstnere. Til dette års open call, der har ansøgningsfrist den 1. april i år for projekter til Åbne Scene i 2020, er det sceneinstruktøren Hanne Trap Friis, komponist og iscenesætter Line Tjørnhøj og administrator og rådgiver for Performing Arts Platform Jens Christian Jensen.

Se Åbne Scenes Open Call her

FAKTA

Om Åbne Scene på Godsbanen

  • Åbne Scene er et teknisk veludstyret scenerum; en black box på 16 x 15 m og med en loftshøjde på 7 meter (til rig) og der er tilknyttet en teknisk stab til scenen.
  • Den daglige ledelse og administration af Åbne Scene varetages af Den Selvejende Institution Godsbanen ved Charlotte Aaby og Trine Sørensen – der begge er uddannet cand.mag. i Dramaturgi og Medievidenskab og som begge har baggrund i scenekunstbranchen.
  • Åbne Scene er beliggende i det 10.500 m2 store kulturproduktionscenter Godsbanen i Aarhus (godsbanen.dk).
  • Åbne Scene er den ene af to scener på Godsbanen; naboen er Teater Katapult.

Om udviklingen til en skærpet profil for Åbne Scene

  • 2012-2016 // Åbne Scene fungerer som en kommunalt administreret, åbent spillested for frie scenekunstnere og øvrige kulturaktører fra ind- og udland.
  • 2016 // Aarhus Kunstråd kommer med en ”light-evaluering” af scenen.
  • 2017 // Åbne Scene overgår til Den Selvejende Institution Godsbanen, og i foråret 2017 nedsættes en lille vejledende ’tænketank’, der skal belyse Åbne Scenes hidtidige styrker, svagheder samt relation til Godsbanens øvrige profil og placeringen i det aarhusianske (scene)kunstmiljø.
    Tænketankens medlemmer er en række professionelle scenekunstnere samt repræsentanter fra Performing Arts Platform, Kulturforvaltningen ved Aarhus Kommune og Godsbanen.
  • 2018 // På baggrund af tænketankens arbejde justeres og testes profilen i dette års ansøgningsrunde.
  • 2019 // Åbne Scenes skærpede profil lanceres endeligt i et open call til scenekunstprojekter, der ønsker kuratering til Åbne Scene i 2020.

Om Åbne Scenes program

  • Aktuelle projekter, der er åbne for publikum, kan ses på aabnescene.dk.
  • Kunstnere kan søge om kuratering til Åbne Scene ved et årligt open call med frist den 1. april til hele det efterfølgende kalenderår.
  • Åbne Scene har tre fokusområder, som prioriteres i udvælgelsen af projekter:
    UDVIKLING af kunstværk eller kompetencer.
    VIDENSDELING i nye formater.
    INTERAKTION med lokale kreative miljøer og Godsbanen.
  • Der kan ikke søges om kontante midler, men om scenerum, gæsteværelser, supplerende produktionslokaler og teknisk bistand og sparring.

Åbne Scenes program kurateres på baggrund af det årlige open call af Charlotte Aaby og Trine Sørensen i samråd med et rådgivende panel af eksterne scenekunstnere/fagpersoner, som i denne ansøgningsrunde består af:

Line Tjørnhøj. Komponist uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium. Arbejder kollaborativt og tværæstetisk. Har bl.a. modtaget den prestigefyldte Carl Nielsen Pris og det 3-årige arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Hendes værker er opført af verdenskendte ensembler som Ars Nova Copenhagen, Theatre of Voices, Center for Contemporary Opera, New York og Gøteborgsoperaen.

Hanne Trap Friis. Instruktør, leder og producent i Teater FreezeProductions. Har iscenesat et væld af forestillinger i Danmark og har de seneste syv år samarbejdet med bl.a. Grønlands Nationalteater. Udover at skabe ny dramatik arbejder hun også med scenekunstneriske laboratorier. Modtager af Årets Scenekunstpris i Aarhus i 2013.

 

Jens Christian Jensen. Cand.mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling. Administrator og rådgiver ved Performing Arts Platform, der arbejder for at samle netværket omkring det aarhusianske scenekunstmiljø. Han har tidligere arbejdet i Slots- og Kulturstyrelsen, Københavns Internationale Teater og ved Projektcentret i Dansehallerne i København.