Henrik Sørigsmultimøbel

Nyt møbeldesign fra Godsbanen med på Snedkernes Efterårsudstilling i København

”Jeg har tænkt, at skufferne skal være til laptop, blyanter og hæfter, men man kan også bruge møblet som en kommode til tøj,” siger møbeldesigner Henrik Sørig fra Godsbanens Spor 5.

I Montagehallen stod indtil i mandags et firkantet stykke møbel i massiv, amerikansk ask. En kombination af et bord og et skuffedarium. Samlet ligner det en kommode. Er de to dele skubbet fra hinanden, er det en lille arbejdsstation med skrivebord og skuffemøbel.

Fra fredag den 1. november kan multimøblet ses på Snedkernes Efterårsudstilling ”Opbevaring” på Designmuseum Danmark i København.

Det er møbeldesigner Henrik Sørig, der har tegnet møblet, som er blevet fremstillet som prototype af leder Ejvind Post på Træværkstedet på Godsbanen.

”Det er spændende at være med til at lave noget til Snedkernes Efterårsudstilling. Det er første gang, Træværkstedet er gået ind i den her type arbejde, men det er også for at vise, hvad vi kan på Godsbanen,” fortæller Ejvind Post, der oprindelig er udlært som tømrer.

Han har selv tidligere deltaget i Møbelmessen i Bellacentret med borde, som han selv har tegnet og udført. Denne gang har det så været Henrik Sørigs tegninger, han skulle gå frem efter.

”Det har været nogle gode tegninger, som har været lette at arbejde efter. Undervejs har der været nogle detaljer, som vi har diskuteret og ændret lidt på,” fortæller han.

Super Normal

For Henrik Sørig er rammerne på Godsbanen gode at arbejde i.

”Det betyder mere, end man umiddelbart skulle tro: Det er godt at kunne gå fra skitse til handling så hurtigt, eller fra teori til praksis. Man får med det samme svaret på, om noget kan gå, eller om man hellere skal bruge kræfterne andetsteds,” forklarer møbeldesigneren.

Han er meget optaget af begrebet Super Normal design, som er skabt af englænderen Jasper Morrison sammen med japaneren Naoto Fukasawa.

”Tingene ser ikke ud af noget særligt ved første øjekast, men når man bruger dem, kan de meget mere,” forklarer han.

Med til Super Normal hører også, at design skal være til at komme i nærheden af rent prismæssigt.

”Hvis man laver ting dyre, holder det nogen væk. Jeg har forsøgt at holde det gamle håndværk i hævd, men samtidig har jeg brugt industrielle samlinger, dvs. limet træet sammen, for at holde prisen lav.”

Hvad hans værk koster, eller kommer til at koste, kan han dog ikke sige.

”Det er svært at sætte pris på en prototype, for den ligger der mange timer i. Hvis møblet bliver sat i produktion, afhænger prisen blandt andet også af, hvor mange der bliver lavet.”

Selv vil han ikke lave dem.

”Det vil tage alt for lang tid. Jeg skal holde mig til min kompetence, som er at designe.”

Og han er allerede godt i gang med næste opgave, som handler om et spisebord.

Tekst og foto: Eva Lisby

Billedarkiv