Unge kulturentreprenører skaber byoase på Godsbanen

Under Aarhus Festuge 2017 vil gårdhaven på Godsbanen blive omdannet til en smuk oase, fyldt med planter, kunst og musik. Projektet er udsprunget af et samarbejde mellem Godsbanens restaurant SPISELAUGET og 40 unge kulturentreprenører.

Af Louisa Andersen

Godsbanens gårdhave bliver d. 25. august omdannet til en smuk, grøn oase, som skal skabe rammerne for et nyt, innovativt rum, der giver plads til, at man som gæst kan modtage inspiration, udvikling, læring og underholdning. Oasen HEADROOM.

”HEADROOM bliver en oase midt i den travle festuge. Et fortættet miljø – et intimt rum, hvor man kan få inspiration til hovedet. Et tema har været, at når man så er blevet inspireret, så er der også plads til, at fejre, at vi har lært noget nyt.”  fortæller Anna Margrethe Andersen, en af uddannelseslederne fra kulturentreprenørerne, om den kommende oase.

Magnus Gaarde, elev hos Kulturentreprenørerne, supplerer: ”Vi befinder os meget inde i byen, vi mangler alle sammen natur og grønt til øjnene og luft, noget Headroom.” 

HEADROOM er en gratis syv-dages aktivitet, som vil finde sted under festugen i Aarhus K. Her vil der ikke kun være koncerter at finde, men også artist-talks, kunst og hygge vil præge en stor del af programmet. Det vil både være muligt at deltage i velgørenhedsbanko, høre koncerter med Karl William, Mc Einer & KunTakt eller komme til foredrag med Fryd Frydendahl og meget mere.

”Headroom startede med, at vi gerne ville lave noget andet end bare musik. Ikke kun en fed fest, men også nogle fede aktiviteter, hvor man kan få en masse inspiration.” fortæller Anna Margrethe Andersen.

HEADROOM udspringer af et tæt samarbejde mellem kulturentreprenørerne og SPISELAUGET. Hen over sommeren er visionerne, rammerne og konceptet blevet skabt, og de 40 unge fra kulturentreprenørerne, har efterfølgende fået til opgave at fylde rammerne ud med inspirerende indhold.

Kulturentreprenørerne er en ny 2-årig ungdomsuddannelse med location på Godsbanen, for kreative unge, som endnu ikke har startet en ungdomsuddannelse. Her er de unge inddelt i to linjer, musik eller kunst. Fokus under den 2-årige uddannelse er erhvervstræning, som gør de unge klar til at udvikle, planlægge og implementere kreative projekter, som HEADROOM.

Jesper Kristensen fra SPISELAUGET fortæller: ”HEADROOM er et rum, hvor der er plads til at tænke, et frirum hvor der er plads til at modtage kreativitet. Headroom er et kunstnerisk rum, som byder på mere end koncerter. Man kan komme ned og blive inspireret, overrasket og blive klogere.”

Jespers rolle i HEADROOM har handlet om at skabe rammerne for eventen, skabe motivation for de unge kulturentreprenører og være sparringspartner.

Yderligere siger Jesper Kristensen: ”For mig handler samarbejdet om, at der er 40 elever, som i fremtiden er projektledere af diverse slags. Der er en masse ressourcer, som jeg kan gøre brug af. Det vil kunne løfte opgaven, som jeg ikke selv ville kunne løfte med en sådan tidshorisont.”

Bridging
Festugens tema er de kommende år ’Bridging’. Fokus for HEADROOM har derfor været at skabe nye broer mellem andre aktører på og omkring Godsbanen.

”Sådan som jeg ser Headroom – så handler det om, at når man skaber bro til andre, så bliver der lidt mere overskud, så kan man noget mere. Nye samarbejder kan give mere overskud og inspiration” forklarer Anna Margrethe Andersen.

Billedarkiv