Indlæser Begivenheder
12. maj 20:00 - 22:00

Spor: WEEP AT THE ELASTIC AS IT STRETCHES

  • Date: 12. maj

  • Time: 20:00 - 22:00

  • Sted/lokale: Åbne Scene

  • Nærmeste indgang: 3A

English Summary

Ensemble SCENATET performs pieces by

Matthew Rogers: Weep at the Elastic as it Stretches: An adaptation of N.F. Simpson’s Prayer
The piece “Weep at the Elastic as it Stretches: an adaptation of N.F. Simpson’s Prayer” by
Matthew Rogers is a formal response to a collection of starting points: Medieval codices,
modal realism, structures of rhetoric and the quasi-absurdist plays of the late N.F. Simpson.
&
Christian W. Christensen: Chorale
Chorale is a new piece by composer Christian W. Christensen, inspired by one of his earlier
pieces – the ten-year-old Knocking Out From Heavens Door. The work is composed for eight
musicians, with two guitars in front, and it has been made specifically for the art ensemble
SCENATET.

Supported by the Danish Arts Foundation

Christian Winther Christensen is a Danish composer, exemplary of the wave of younger
composers in Europe, which have each found their own musical language. Together they form
the frame for a completely new way of composing and being a composer that no longer leans
up against the composers who are now in their late forties or fifties. “The new streams give a
certain freshness. Of course I am influenced by the older generation since it is them I have
immersed myself in. I know all of Lachenmann and Ligeti’s works but what I am really
inspired by is now my own generation”, says Winther Christensen.
A current tendency within the environment of younger composers, is that the composers have
a visible role in the performance of their works: As musicians, the one controlling the
electronics, in the form of a projection of themselves on the stage or something similar.
Winther Christensen is concerned with investigating this, and it comes to light in many of his
works.

Matthew Rogers is a British composer, who creates musical works for and in collaboration with
leading instrumentalists, ensembles an technologists. His work covers a wide range of pieces
and installations for concert halls, theaters, galleries, and public spaces. Matthew Rogers has
been artist in residence at the Southbank Centre, London and Tokyo Wonder Site, and he was
the first ever composer to be commissioned by London’s Art on the Underground, working
together with the London Sinfonietta. Matthew Rogers’ openminded approach to new genres,
stylistic elements and formats is reflected in his eclectic span of works, while some of his
latest works “The Virtues of Things” and “La Celestina” explore the grandiose opera format.

Learn more and get tickets at www.sporfestival.dk

Ensemble SCENATET opfører værker af

Grafik
Scenatet. Foto: Axel Shütt

Matthew Rogers: Weep at the Elastic as it Stretches
Værket Weep at the Elastic as it Stretches: an adaptation of N.F. Simpson’s Prayer udfolder sig med udgangspunkt i middelalderlige koder, modal realisme, retoriske strukturer og de nærmest absurde teaterstykker af afdøde N.F. Simpson.
&
Christian W. Christensen: Chorale
Chorale er et nyt værk af komponist Christian W. Christensen, inspireret af et af Christians tidligere værker – det ti år gamle Knocking Out From Heavens Door. Værket er for otte musikere, med to guitarer i fokus, og er komponeret specifikt til kunst-ensemblet SCENATET.
Støttet af Statens Kunstfond

Christian W. Christensen // Komponist (DK), 1977
Christian Winther Christensen er en dansk komponist, og et eksempel på den bølge af yngre europæiske komponister, som har formået at finde sit eget musikalske sprog. Sammen har disse yngre komponister skabt rammerne for en helt ny måde at være komponist på og at komponere på – samt grundlaget for en frigørelse fra de tidligere generationer af komponister.
“De strømninger skaber en form for friskhed. Selvfølgelig er jeg inspireret af de ældre generationer, da det jo er dem jeg har fordybet mig i. Jeg kender alle Lachemanns og Ligetis værker, men det som virkeligt inspirerer mig på nuværende tidspunkt, er min egen generation”, siger Winther Christensen.
En af de strømninger som gør sig gældende i miljøet for yngre komponister er en praksis, som involverer komponisten i performancen på en langt mere synlig måde, end tidligere: Som musiker, som den der styrer elektronikken, eksempelvis i form af en visuel projektion af komponisten, eller noget lignende. Winther Christensen er meget optaget af at undersøge netop dette felt, hvilket skinner igennem i en lang række af hans værker.

Matthew Rogers // Komponist (GB), 1976
Matthew Rogers er en britisk komponist, som komponerer værker til og i samarbejde med nogle af de førende musikere, ensembler og teknologer. Hans arbejde dækker over en lang række musikalske værker og installationer skabt til koncerter, teater, gallerier og offentlige rum. Matthew Rogers har været hus-kunstner hos Southbank Centre, London og Tokyo Wonder Site, og var desuden den første komponist, som blev hyret til at skabe et værk til London’s Art on the Underground, i samarbejde med London Sinfonietta.
Matthew Rogers’ åbne tilgang til nye genrer, stilarter og formater afspejles i hans eklektiske værk-historik, mens han i nogle af sine senere værker “The Virtues of Things” og “La Celestina” udforsker det storslåede operaformat.

Se mere og køb billetter på www.sporfestival.dk