Teater Katapult

English Summary

Theatre Katapult develops, produces and presents new relevant and contemporary theatre shows. We aim to touch and move you, make you turn off your autopilot while being entertained. The development of new Danish playwrights and new Danish drama is the focal point for the theatre.

The repertoire consists of Theatre Katapults own professional shows and guest shows from Denmark and abroad. Additionally, we showcase new, smaller niche shows and alternative comedy and spoken word – including the popular concept Story Slam. Twice a year we present shows from up-and-coming talents.

Slå autopiloten fra!

Teater Katapult udvikler, producerer og præsenterer nye vedkommende teaterforestillinger med relevans for vores samtid. Vi ønsker at røre og berøre, at få jer til at slå autopiloten fra i jeres liv samtidig med, at I bliver godt underholdt. Udvikling af nye danske dramatikere og ny dansk dramatik er omdrejningspunktet for teatret.

Repertoiret består af egne professionelle forestillinger samt gæstespil fra ind- og udland. Derudover vises små, nye nicheforestillinger samt alternativ comedy og spoken word – herunder det populære Story Slam. To gange årligt præsenteres et talentfuldt teater fra vækstlaget.

Forestillinger

Teater Katapults efterårsprogram 2017.

Human Nature // 1.-30. september

I forbindelse med Kulturhovedstad 2017 har Teater Katapult, i samarbejde med en af Danmarks p.t. mest anerkendte dramatikere, Line Mørkeby og instruktør Petra Berg Holbæk, udviklet projektet Human Nature. 

Moder Jord er under pres. Helbredstilstanden er svækket. Men hvad er kuren? Kan det store tab af biodiversitet, økosystemernes kollaps og klimaændringerne håndteres alene videnskabeligt, eller er der brug for en bevidsthedsændring?

Human Nature kigger problematikken og publikum dybt i øjnene for at udforske og udfordre de personlige holdninger og handlinger, der måske stammer fra vores brudte forbindelse med naturen. Forestillingen inddrager binaural lyd, udstyrer publikum med hovedtelefoner og skaber en helt unik sanseoplevelse.

Nukâka Coster-Waldau spiller den moderne kvinde med mand og barn, som søger at genskabe sin forbindelse til naturen. Hun færdes i et krydsfelt mellem det etablerede, et nyt bekendtskab og sanselige møder med naturen.

Billetter kan købes her.

 

Ulvehøjen // 30. + 31. oktober

Limfjordsteatret. Ulvehøjen Dato: 26.08.16 Foto: © Lars Horn / Baghuset.

Der er gået sort marcipan i samfundet
Indspillet i 1976 og udgivet i 1977; Sebastians plade Ulvehøjen kan i år fejre 40-års fødselsdag. Men trods albummets fremskredne alder er dets iboende sange stadig lige vibrerende, lungerne lige så fulde af skeptisk røst over for de samfundsproblematikker, der er sværest at sluge. Problematikker, der er universelle og eksistentielle i deres essens, og derfor lige så aktuelle i dag som for fire årtier siden.

Albummet Ulvehøjen er Sebastians syvende studiealbum og betragtes af mange som mere dunkelt end musikerens tidligere udgivne plader. Det ulmende mørke kommer blandt andet til udtryk i numre som Mediemassøsen/99 og ikke mindst Sort marcipan:

Jeg er indbudt til møde
Hvor bosserne sidder og soler
Træffer deres flæsk og folkeførermonopoler (…)
De har kun sort marcipan
Som du får røde udslæt
Og pest af (…)

Nøjagtig som pladen, sigter forestillingen Ulvehøjen direkte efter struben og synker tænderne dybt i en samfundsdystopi, der fremstiller verden omkring os som accelerationsforherligende, egoistisk og fremmedfjendsk.

Mediemassøsen
Udvikling, udvikling, fremskridt, fremskridt. Sebastians mediemassøse masserer os blidt og ubemærket ind i en verden, vi pludselig ikke kan genkende. Det er tid til at rejse os og hyle lidt mod himlen, tid til at reflektere og tage ansvar, for al forandring starter det samme sted: I os selv.

Billetter kan købes her.

In Memoriam // 1. november

Hukommelsestab: Visuel teaterpoesi vækker minderne til live
Hvad er der tilbage af os, når vi forlader denne fysiske verden? Personlige ejendele, et renommé, minder. Minderne hos dem, vi efterlader. Men minder lever i hukommelsens stille mørke, et betænkeligt hjem for noget så ufatteligt skrøbeligt. Den ordløse forestilling In Memoriam udforsker med visuel poesi og animation betydningen af menneskeligt eftermæle i en tid, hvor ingen længere lever videre alene i andres erindring. In Memoriam er et visuelt digt om tab af individuel hukommelse.

Fotografier. Massevis af fotografier. Farvestrålende vidnesbyrd, spredt for alle digitale vinde og evigt tilgængelige for de, der er efterladt. Minder er i dag fysiske, konkrete og fulde af det liv, de dokumenterer. Men hvad med de mennesker, der gik bort og forsvandt i fotografisk glemsel – hvad blev af deres minder?

Det originale værk vækker minderne til live gennem de gamle fotografier, gennem dans, og gennem en parade af animerede portrætters søgen efter sig selv. En makaber dans til fejring af fotografisk glemsel.

‘Special mention’ ved TAC Festival, Valladolid 2010 og prisen for bedste show ved Vall d’Albaida Puppet Festival i 2011.

Billetter kan købes her.

Hunger // 11. + 12. november

Et marathon-teater-event skabt af Black Box Dance Company, Teater Katapult og Teater Refleksion.
Hvad sker der når dans, dukke- og animationsteater og ny dramatik mødes på kryds og tværs i en storslået scenekunst-hybrid? med et stærkt hold af scenekunstnere fra hele Europa, byder Hunger på en ny og anderledes teateroplevelse, hvor mødet mellem forskellige kunstarter og en helt unik tilblivelsesproces er central.

I perioden september – oktober 2017 vil en stafet mellem tre teatre cirkulere, og herudfra bliver 6 korte, sceniske værker til. trådene samles, når de seks korte værker bliver blandet og omskabt til den endelige og unikke forestilling Hunger. Hvis du har appetit på eksperimenterende teater, der går nye veje, vil Hunger uden tvivl stille din sult.

Hunger er et Kulturhovedstad 2017 projekt.

Forestillingen er gratis og spiller kl. 20.00 lørdag den 11. november og kl. 16.00 søndag den 12. november. på Godsbanens Åbne Scene.

Demokrati // 14. november

Provokerende debatteater forvandler publikum til politikere
I forestillingen Demokrati lakmustester Teatergrad det danske folkestyre: Kritikere mener i dag, at den aktuelle politikerlede hos folket, den kollektive afmagt, er et udtryk for en reel demokratisk krise. At apokalypsen er nær. Men kanske er demokratiet i virkeligheden slet ikke under afvikling – men under udvikling?

Det er koldt på toppen, må publikum sande, når de bestiger magtens tinder. Tillidskrisen er på dagsordenen i det inddragende debatteater, og forestillingen er flygtig: Alt kan ske, når magten skifter hænder – fra de folkevalgte til folket selv.

Kommunalvalg 2017
Instruktør på Demokrati Pelle Nordhøj Kann fortæller om forestillingens tætte forbindelse til det virkelige kommunalvalg i Danmark den 21. november i år:

– Vi har helliget vores nyproduktioner demokratiet i den kommende sæson. Og med den første forestilling, Demokrati, tager vi ud i landet lige op til kommunalvalget 2017. Vi inviterer publikum med ind i en forestilling, hvor de sammen med fire skuespillere agerer beslutningstagere og kan debattere, hvad de har på hjerte i forhold til netop deres lokalsamfund.

Demokrati i mellemrummet
Pelle Nordhøj Kann mener, at demokratiet især skal udfordres og aktiveres i tiden mellem de store valgdage, hvor valgflæsk og gamle vaner ofte er styrende for, hvor man sætter sit kryds:

– Vi ønsker virkelig, at publikum vil gå fra forestillingen med en lyst til at engagere sig. Til at tage initiativ. Til medborgerskab og ansvar. Vi ønsker, at publikum vil have lyst til at dykke ned i mellemrummene – i perioderne mellem kommunal- og folketingsvalg – og se, hvad der gemmer sig af muligheder.

Demokrati er en livsform; en måde at være tilstede i verden på, der først og fremmest handler om nærdemokratisk udøvelse: Det er de spirende projekter, der dukker frem i hele det stolte foreningsdanmark – Venligboerne, folkekøkkenerne. De projekter kommer til live i mellemrummene.

Billetter kan købes her.

Støv // 22. + 23. november

Med en nytænkende og ambitiøs scenekunstnerisk insisteren, undersøger forestillingen, gennem fantasi og forførelse, menneskets længsel og skæbne i en postapokalyptisk verden. Dystopien er den fantasi, vi bruger til at tænke over, hvad der sker når vores handlemuligheder og frihedsrum tilsyneladende er ophørt, samtidig med, at mennesket fortsætter med at leve. Den musikdramatiske dukkedystopi indfanger et udtryk, der giver rum for de største og mest fundamentale yderligheder i menneskelivet. Liv og død, sorg og fortrøstning, desperation og forløsning, dom og nåde, fortabelse og sejr.

Forestillingen er instrueret af Jesper Pedersen og er et originalt, forførende og nyskabende animationsteater. Her er en synergi mellem live sang, musik, poesi og dukkernes særegne, sanselige univers. Disse scenekunstneriske elementer er forenet i et originalt udtryk og placerer det dystopiske tema i et nærværende poetisk rum.

I STØV møder publikum de paradokse karakterer Månen (Nina Sveistrup) og Skyggen (Svend E. Kristensen). De er vores fortællere og fremkalder, gennem Neill Fuoris poetiske tekstunivers, en verden som ikke længere er. De vækker historier og skæbner til live gennem sang i et dystopisk musiklandskab, skabt af komponist Peter Kohlmetz Møller. Med en forførende inderlighed og sanselighed fremmaner dukkekunstner Svend E. Kristensen fortryllende billeder, når han vækker fascinerende dukker til live i en postapokalyptisk verden.

Det er højaktuelt og ambitiøst scenekunst teater, der behandler den virkelighed vi som menneskehed står overfor. Vi kan læse om trusler, beskrevet i føderale rapporter, der vidner om store omvæltninger med massive folkevandringer som følge af en global klimakatastrofe. Vi er i denne tid vidner til flygtningestrømme og således ved vi, at klimakatastrofer og krige tager favntag med hinanden i humanitære katastrofer på jorden. Vi oplever, at tsunamier ryster tekniske vidundere og vi oplever vores verden kastes hid og did som var det gudernes legetøj. Den verden vi kender vil synke i grus og forvandles til støv. Hvilket liv vil rejse sig når støvet fra katastrofen har lagt sig? Og hvordan kan scenekunsten beskrive og undersøge denne dystopiske fantasi?

Billetter kan købes her.

ALT for verden // 28. november

Kærlighed og næstekærlighed, er underliggende budskaber i et show med skuespil, akrobatik, magi, filosofi, poesi, sang, dans, bøn, strip, trusler, deetox, rengøring, prædiken, politiske budskaber, pole dance og potentielt bare bryster.

Kom og vær med til at gøre rent. Det er de store nullermænd vi er efter. I samfundet, under gulvtæpperne og inde i os selv. En forhåbentlig tåkrummende pinlig, sjælerensende healende, meningsflyttende, få-lyst-til-at-kramme-din-sidemand forrygende forestilling!

Den evindelige nyhedsstrøm, lysten til at gøre noget for nogen, samt behov for krydderi i hverdagen.
Hvordan forholder vi os til magtesløsheden over verdenssituationen i dag? Vi opdaterer os i stride strømme. Vores tanker eksploderer og vores hjerter brister, fordi vi ikke kan tage mere ind. Vi bliver dagligt konfronteret med flygtningekriser, klimakriser, økonomiske kriser, genmodificererede grøntsager, køer der prutter og storkapitalens skatteflugt, sidestillet med den absurde situation, at de fleste af os aldrig har mødt en flygtning og vores egen lille verden ikke har forandret sig spor, når man kigger ud af vinduet.

Grillsæsonen er startet med sine store saftige bøffer, og det ville egentligt også være rart hvis livet i al almindelighed var bare lidt sjovere og mere spændende. Vi bliver konstant tudet ørerne fulde med, at vi skal gøre noget. Den dårlige samvittighed nager: Kom nu op af sofaen og gør noget! Samtidigt får vi at vide, at vi skal ned i sofaen. Slappe af. Ikke stresse. Hvad nytter det alligevel? Har vi da ikke også ret til at nyde livet? Sætter vi os dybere i sofaen, og synger mens skibet går ned, eller springer vi op og griber til handling.

Billetter kan købes her.

 

Beskæring // 5. december

Billedpoetisk forestilling vandrer ind i erindringens krogede rum
Montageteaterstykket Beskæring udspiller sig i den frodigste af alle haver; i et overdådigt elysium, hvor naturen – den farvestrålende, mangfoldige og vildtvoksende – afspejler de menneskelige fortællinger, som formidles undervejs. Beskæring er en billedpoetisk dokumentar om demenssygdommens opløste virkelighed. Med forestillingen ønsker skaberne, CoreAct og Carte Blanche, at italesætte samtidens forkvaklede forhold til den naturligste af livets processer: At ældes.

Det rullende rum
Baggrunden for tilblivelsen af Beskæring skal findes i projektet Det rullende rum: Over en periode på fire år har de to kvindelige CoreAct-ledere, Anika Barkan og Helene Kvint, besøgt 14 danske plejecentre og introduceret ”Det rullende rum” – en hjemlig stue på hjul. Med blomstret tapet, frynset lampeskærm, en gammel radio og en velsignelse af nips overalt har stuen skabt et rum, hvor naboer kan mødes på ny over en friskbagt småkage, og hvor minder og fortællinger om lange, levede liv kan få tid og plads til at dukke op fra glemslens buldrende mørke.

Billetter kan købes her.

Kig ind

Billedarkiv

Videoarkiv